Hoewel het geen direct historisch feit is, werden marketentsters in de loop der tijd toegevoegd aan de schutterij om de manschappen te voorzien van drank (vaak sterke drank zoals jenever of vieux) en eten (worst, kaas en stokbrood). Hoewel dit een mooi schouwspel oplevert, ontbeert het aan historische betekenis: het zijn de marketentsters die sinds het begin van de jaren ’70 de schutterijen vergezellen. De werkelijke acceptatie van vrouwen in de Limburgse schutterij kwam echter pas aan het begin van de jaren ’90, toen steeds meer schuttersvrouwen zich in gepaste kostuums kleedden en tijdens de festiviteiten een aparte wedstrijdcategorie voor hen werd geïntroduceerd. Het concept van de marketentsters is afgeleid van vrouwen die (vaak met kinderen) in de 16e en 17e eeuw de legers volgden. Dit bood hen de mogelijkheid om dicht bij hun echtgenoten te zijn en hen te voorzien van eten en drinken. In die tijd moesten huursoldaten vaak zelf voor hun maaltijden zorgen, en de vrouwen maakten van de nood een deugd door ook anderen voedsel en drank aan te bieden als handelswaar. Vandaar de naam marketentster, afkomstig van ‘markentare’, wat verkopen of verhandelen betekent.